Intel
‹‹ Etusivulle
Fujitsu

Digitalisaatiosta nopeutta ja tehoa

Juha Antila
toimitusjohtaja
Receptum

Paljon porua digitalisaatiosta, mutta mitä se on käytännössä? Prosessien järkeistämistä ja nopeuttamista.

Terveydenhuollossa digitaalisuus merkitsee palveluntarjoajien omien prosessien tehostamista sekä asiakaspalvelun parantumista. Receptum ja sen toimittamat tietojärjestelmät ovat tässä avainasemassa.

Paperilta reaaliaikaiseen hakuun

Apteekkien asiakkailleen antamien Kela-korvausten laskutus Kelasta on erinomainen esimerkki tietojärjestelmien tuomasta nopeudesta ja tehosta.

”Työvaiheet sähköistyvät ja tiedonsiirto automatisoituu. Siitä digitalisaatiossa on perimmiltään kyse.”

”Ennen vanhaan prosessi hoidettiin paperilla, sitten levykkeillä, sitten tiedot toimitettiin sähköisesti. Nykyään tiedot siirtyvät välittömästi apteekista Kelaan, kun reseptillä on ostettu lääkkeitä. Nyt myös Kela-kortin tiedot haetaan reaaliaikaisesti Kelan järjestelmistä. Ensi vuonna niistä saa myös reaaliaikaisen tiedon potilaan maksamista alkuomavastuusta”, kertoo Receptumin toimitusjohtaja Juha Antila.

”Työvaiheet sähköistyvät ja tiedonsiirto automatisoituu. Siitä digitalisaatiossa on perimmiltään kyse.”

Uusi tekniikka ja sen mahdollisuudet herättävät myös epävarmuutta ja kysymyksiä. Mikä on asiakkaan eli potilaan oma rooli jatkossa? Missä asiakaspalvelu tapahtuu? Miten paljon potilas voi hoitaa asioitaan itse?

Vaikka terveydenhuollossa ei tietenkään voida siirtyä itsepalveluun, joitain palveluja voitaisiin hoitaa etänä.

”Vaikka robotti tai vastaava keinoäly ei pystyisikään paikkaamaan hammasta, se voisi ehkä tarkastaa hampaat ja katsoa, onko niissä reikiä. Johonkin silmätulehduksen tapaisiin voisi reseptinkin saada mukaan.”

Palvelu parantuu

Digitalisaation ansiosta on voitu luoda tietovarasto, johon kertyy kaikki saatavilla oleva potilastieto.

Jokaiselle suomalaiselle muodostuu Kansalliseen Terveysarkistoon (Kanta) sähköinen potilastietojen kansio, johon koottua potilastietoa voivat käyttää terveydenhuollon ammattilaiset sekä henkilö itse. Sinne tulevat myös sähköiset reseptit, jotka ovat myös apteekkien käytössä.

”Digitalisaation ansiosta on voitu luoda tietovarasto, johon kertyy kaikki saatavilla oleva potilastieto.”

”Hoitohenkilökunta saa hoitotilanteessa kaiken tarvitsemansa taustatiedon potilaastaan. Apteekeissa taas voidaan katsoa, mitä lääkkeitä potilas on aiemmin käyttänyt ja tarkistaa uusien lääkkeiden mahdolliset yhteisvaikutukset muiden kanssa”, Antila toteaa.

”Samantyyppistä prosessien tehostamista voitaisiin tehdä muissakin erikoiskaupoissa. Apteekissa tiedetään tarkalleen, mitä asiakas on ostanut aiemmin. Tietoa asiakkaan ostoksista voitaisiin käyttää yhtä lailla vaikkapa rautakaupassa ja parantaa näin palvelua.”

Jos kaksi vuotta sitten remontin tehnyt asiakas haluaa samaa maalia kuin silloin, tieto värisävystä on harvoin tallessa. Se voisi olla kaupan järjestelmissä.

Laitteiden joustavuus korostuu

Receptum toimittaa tietojärjestelmiä apteekkeihin, lääkäri- ja hammaslääkäriasemille sekä erikoiskauppoihin.

Receptumin ja Fujitsun yhteistyö on alkanut jo vuonna 1985, jolloin silloin Nokia Data -nimen alla alettiin toimittaa tietojärjestelmiä apteekkeihin. Siitä lähtien Fujitsu on ollut kumppanina mukana rakentamassa toimituspaketteja.

”Toimitamme asiakkaillemme kokonaisratkaisuja, ja ne ovat tasan yhtä hyviä kuin niiden heikoin lenkki on. Laitteiden on oltava luotettavia ja joustavia, jotta ratkaisumme muuttuvat asiakkaiden tarpeiden mukaan”, Antila korostaa.

Joustavuuden merkitys korostuu entisestään jatkossa, sillä terveydenhuoltoalalla tapahtuvien muutosten vauhti vain kiihtyy. Tämä aiheuttaa uusia haasteita järjestelmä- ja laitetoimittajille.

”Tänään ei pysty millään tietämään, mitä ylihuomenna tarvitaan.”


Receptum

Receptum auttaa terveydenhuoltoalan- ja erikoiskaupan yrityksiä menestymään paremmin. Työtä helpottavien tietojärjestelmien avulla yritykset ja heidän henkilökuntansa voivat keskittyä omien asiakkaiden palvelemiseen ja toiminnan kehittämiseen.

Suomalainen järjestelmä- ja palvelutoimittaja toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Yrityksessä on noin 50 työntekijää. Receptumin tarina alkaa vuodesta 1985, jolloin Nokia Data perusti apteekkiyksikön rakentamaan tulevaisuuden apteekkijärjestelmää.

Receptum on Fujitsun ja Microsoftin sertifioitu kumppani.


Saammeko kuulla myös Sinun mielipiteesi tai kysymyksesi?

Haluan, että minuun otetaan yhteyttä.

Roskapostisuodatus *:



Pysy tiedon tasalla!

Tilaa Fujitsun kuulumiset sähköpostiisi ››

Yllä olevan linkin takaa voit tehdä uutiskirjeeseen liittyviä valintoja tai halutessasi poistua postituslistaltamme.


Tutustu myös: