Intel
‹‹ Etusivulle
Fujitsu

Kaikki tieto ei ole samanarvoista.

Juha Kvist
Head of Service Management, Technology Solutions
Fujitsu

Usein organisaatioiden hallussa olevaa erilaista tietoa kohdellaan tismalleen samalla tavalla ja yhtä arvokkaana. Organisaatioiden kannattaisi kuitenkin luokitella datansa bisneskriittisyyden perusteella ja määrittää sillä perusteella tallennustavat, hallitakseen riskejä ja kustannuksia.

”Tietojen luokittelun toteuttaminen voi olla suurelle yritykselle erittäin haastava urakka. Tämän vuoksi luokittelu kannattaa aloittaa suoraan liiketoiminnasta: Miten suuria ongelmia liiketoiminnalle aiheutuu, jos tieto ei olekaan saatavilla? Mitä suurempi ongelma, sitä tärkeämpää tieto on”, Juha Kvist Fujitsulta kertoo.

”Tietojen luokittelun toteuttaminen voi olla suurelle yritykselle erittäin haastava urakka.”

Fujitsu on ohjannut tallennusteknologiaansa tietoisesti tähän suuntaan. Uusimpiin järjestelmiin voidaan määrittää suoraan liiketoiminnan kannalta kriittisimmät osa-alueet, jonka jälkeen järjestelmä minimoi automaattisesti näiden tietojen osalta häiriöt sekä takaa tiedon saatavuudelle pienimmän vasteajan.

”Kaikkein tärkeimmän tiedon tallentamista koskeva ymmärrys kannattaa myös jakaa sopivalle yhteistyökumppanille oman organisaation ulkopuolelle.”

Kaikkein tärkeimmän tiedon tallentamista koskeva ymmärrys kannattaa myös jakaa sopivalle yhteistyökumppanille oman organisaation ulkopuolelle.

Yleensä organisaatioissa paras ymmärrys tietojen tallentamisesta ja käyttämisestä on vain harvan, jopa yhden tai kahden henkilön harteilla. Yrityksen kannalta tämä on liian kapea kärki ja mahdollinen riski liiketoiminnan jatkuvuudelle.

”Kaikkea tietoa ei tarvitse suojata meteoriitin iskun tai muun erittäin epätodennäköisen uhan varalta.”

Fujitsu ehdottaa yhteistyömalliksi palvelusopimuksia. Palvelusopimuksen avulla voidaan hyvin tarkkaan jakaa tehtävät ja varmistaa, että missään tilanteessa mitään ei jää sattuman varaan.

”Palvelusopimus toimii hieman kuin vakuutus. Se ei suojaa aina onnettomuuksilta, mutta vähentää ikäviä yllätyksiä”, Kvist sanoo.

”Oman porukan tietotaito voi myös olla niin korkealla tasolla, että muitten huseeraaminen omalla tontilla tuntuu täysin tarpeettomalta.”

Palvelusopimuksen käytännön hyöty näkyy yleensä ensin yrityksen tai organisaation oman toiminnan kehityksessä. Palvelusopimuksen avulla organisaation omat työntekijät voivat keskittyä liiketoiminnan kannalta hyödyllisempään ja tärkeämpään työhön, kun luotettava taho pitää laitteista ja niiden ylläpidosta hyvää huolta.

”Puhtaasti kustannusnäkökulmasta palvelusopimukset rajataan usein tärkeimpien tietojen varmistamiseen. Muu data tallentuu organisaation omille, itse ylläpidetyille järjestelmille. Tämä malli suojaa yrityksen ja organisaation tietoja erilaisilta riskeiltä, kuten onnettomuuksilta järkevällä tavalla. Kaikkea tietoa ei tarvitse suojata meteoriitin iskun tai muun erittäin epätodennäköisen uhan varalta.

Tämä suojaa yrityksiä ja organisaatioita myös henkilöriskeiltä, kun liiketoiminnan kannalta kriittisimmän tiedon tallentaminen ja varmistaminen jakautuvat useammalle taholle.

Jos yrityksellä on paljon liiketoimintakriittistä dataa ja se on huolehtinut tallentamisesta itse jo pitkään, malli voi tuntua liian suurelta harppaukselta tuntemattomaan. Oman porukan tietotaito voi myös olla niin korkealla tasolla, että muitten huseeraaminen omalla tontilla tuntuu täysin tarpeettomalta.

Tilanteet kuitenkin muuttuvat. Ihmiset vaihtavat työpaikkaa ja laitteet hajoavat, kun ei pitäisi. Tulee yllätyksiä. Kannattaa ainakin ajoittain pohtia, kohdellaanko omassa organisaatiossa kaikkea tietoa samalla tavalla ja maksetaanko tallennuksesta siksi liikaa. Ymmärretäänkö edes, että kaikki tieto ei ole samanarvoista?


Saammeko kuulla myös Sinun mielipiteesi tai kysymyksesi?

Haluan, että minuun otetaan yhteyttä.

Roskapostisuodatus *:



Pysy tiedon tasalla!

Tilaa Fujitsun kuulumiset sähköpostiisi ››

Yllä olevan linkin takaa voit tehdä uutiskirjeeseen liittyviä valintoja tai halutessasi poistua postituslistaltamme.


Tutustu myös: