Intel
‹‹ Etusivulle
Fujitsu

Varaudu pullonkaulaan.

Jari Nykänen
Enterprise Sales Director
Fujitsu

Organisaatioiden paisuva tietomäärä pitäisi varastoida siten, että liiketoiminta voi hyödyntää sitä järkevästi. Kannattaa myös miettiä, millaista tietoa aikoo varastoida ja mihin sitä oikeasti käytetään. Tällä on vaikutusta paitsi työmäärään myös hallintakuluihin ja laiteinvestointeihin.

Usein tallennusjärjestelmä mitoitetaan parhaan arvion mukaan senhetkisiin tarpeisiin. Tuloksena on voi olla järjestelmä, joka on alkuun ylimitoitettu. Vasta kun käyttö kasvaa, resurssien käyttö saadaan ensin sopivalle tasolle ja hieman sen jälkeen kapasiteetti loppuu yllättäen kesken.

”Kannattaa myös miettiä, millaista tietoa aikoo varastoida ja mihin sitä oikeasti käytetään.”

”Usein tiedon määrä näyttää kasvavan tasaisesti ja ennakoitavasti, vaikka todellisuudessa kasvu on eksponentiaalista. Tiedon määrän rajuun ja odottamattomaan kasvuun pitää varautua yrityksissä. Vaikka kasvupiikki voi tulla varoittamatta, siihen täytyy olla valmis”, kertoo myyntijohtaja Jari Nykänen Fujitsulta.

”Tiedon määrän rajuun ja odottamattomaan kasvuun pitää varautua yrityksissä.”

Tallennusratkaisut pitäisi valita alusta lähtien mahdollisimman vaivattomasti skaalautuviksi. Kun kapasiteettia voi lisätä joustavasti, järjestelmää ei tarvitse ylimitoittaa, mutta toisaalta käyttöpiikitkään eivät aiheuta ikäviä yllätyksiä. Ennakoivilla palveluilla, kuten järjestelmän kapasiteettitrendien analysoinnilla, nämä yllätykset pystytään välttämään jo etukäteen.

”Pahin tilanne on, jos tallennustilan loppuminen näkyy yrityksen tai organisaation asiakkaille saakka palvelun pahana sakkauksena ja tietojen katoamisena”, Nykänen sanoo.

”Joskus suuretkin datamäärät voi huoletta jättää talteen vanhoihin laitteisiin.”

Tallennusjärjestelmistä on helppoa tehdä sujuvasti skaalautuvia. Joskus kuitenkin skaalautuvuus voi tuntua hankintavaiheessa ominaisuudelta, jonka hinnasta voidaan nipistää näppärästi.

Tallennusjärjestelmien ja niiden palvelujen ostamiseen on kuitenkin olemassa yksi käypä hintanipistysvihje: turha pois. Kalleimpia ovat palvelut, joita ei käytetä. Esimerkiksi ympärivuorokautinen palvelu tulee tyyriiksi, jos sille ei ole mitään realistista tarvetta.

”Kalleimpia ovat palvelut, joita ei käytetä.”

Yleensä kannattaa myös miettiä, millaista tietoa aikoo varastoida ja mihin sitä oikeasti käytetään. Joissakin tapauksissa tämä voi tarkoittaa, että vain pienen murto-osan tallennetusta tiedosta pitää olla nopeasti käsiteltävissä. Joskus taas suuretkin datamäärät voi huoletta jättää talteen vanhoihin laitteisiin.

Tallennuksessakin pätee vanha periaate: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Turhaa ei kannata ostaa, eikä väärässä paikassa säästää.


Saammeko kuulla myös Sinun mielipiteesi tai kysymyksesi?

Haluan, että minuun otetaan yhteyttä.

Roskapostisuodatus *:



Pysy tiedon tasalla!

Tilaa Fujitsun kuulumiset sähköpostiisi ››

Yllä olevan linkin takaa voit tehdä uutiskirjeeseen liittyviä valintoja tai halutessasi poistua postituslistaltamme.


Tutustu myös: